яну
фев
мар
апр
май
юни
юли
авг
сеп
окт
ное
дек
Показване на 1-5 от 305.

Общо 20 студенти от Техническия университет в София завършиха академията на "Виваком"

 
bta.bg
 
Общо 20 студенти от Техническия университет (ТУ) в София завършиха успешно четиринадесетото издание на "Vivacom техническа академия". Това е една от най-мащабните инициативи на телекома в подкрепа на професионалното обучение и развитие на студенти от трети и четвърти курс в специалностите "Компютърни системи и технологии", "Телекомуникации и електроника" в университета. Завършилите успешно получават сертификат, който подпомага балообразуването на оценката за магистратура, съобщиха от компанията.
"Партньорството между Техническия университет в София и "Виваком" (Vivacom) е устойчиво доказателство, че когато бизнесът и образованието работят заедно, успехът е неизбежен. Академията дава възможност на младите хора да се учат от страхотни професионалисти в най-динамично развиващия се телеком в България, да се запознават и с най-новите технологични решения в световен план, което ги мотивира да надграждат своите знания и да стават все по-добри", коментира Николай Гаврилов, главен технически директор на "Виваком".
Участниците преминават през осем лекционни курса, водени от експерти във "Виваком", съвместно с преподаватели в ТУ-София. С помощта на 20 лектори, студентите се запознават със специфични теми за телекомуникационната сфера и работата в компанията през дисциплините: "Софтуерни продукти и бази данни", "Стратегия и развитие на телекомуникационните мрежи", "Търговски решения", "Правна рамка и регулация на телекомуникациите" и "Технически английски език".
Освен специфични технически познания, младежите развиват и полезни умения за комуникация и поведение в реална бизнес среда през курсовете "Управление на проекти", "Презентационни умения" и "Бизнес етикет". Тази година програмата бе надградена с пилотно издание на уъркшоп на тема "Първи стъпки в професионалното развитие". Благодарение на него студентите получиха ценни съвети за това как да изготвят автобиографията си, как да се подготвят за интервю за работа и насоки за подходящи за тях стажантски позиции.
"Техническата академия е ярък пример за успешна образователна инициатива, която демонстрира как целенасочената подкрепа и иновативните подходи могат да доведат до значителни резултати. До този момент над 220 студенти са завършили успешно академията, като всяка година 40% от завършилите успешно започват своя професионален път във "Виваком". Положителната обратна връзка от студентите и колегите ни мотивира всяка година да усъвършенстваме проекта", казва Малина Чавдарова, директор на "Човешки ресурси" в компанията.
"Радваме се, че дългогодишното ни партньорство дава възможност на нашите студенти да се запознаят с най-актуалното в телекомуникациите и да придобиват необходимите практически умения и опит. Благодарение на това те могат да изберат най-подходящата дейност за тях и да продължават да се развиват професионално", казва доц. д-р инж. Агата Манолова, декан на Факултета по телекомуникации.
Като част от обучението, студентите в техническата академия на "Виваком" посетиха и ключови обекти на компанията - най-голямото съоръжение за сателитни комуникации "Телепорт Плана" и Центъра за управление на мрежата, където се запознаха с историята и значението на обектите и техните функции. Имаха възможност да посетят и Tech Hall - иновативна лаборатория, в която се представят и тестват на най-новите технологични решения.
 
bta.bg, 31.05.2024  
 
banker.bg, 31.05.2024  
 

mediapool.bg, 31.05.2024 
2024-10-01

Защо университетите протестират – отговорът в „Бъдещето: Образование 2024“ по Bulgaria ON AIR

Секторът представя своята позиция и искания в специализираната телевизионна дискусия от на 3 юни от 19:15 часа
 
investor.bg
 
На фона на нажежената обстановка във висшето образование и протестите на 44 от общо 51 държавни и частни университета у нас, националната политематична телевизия Bulgaria ON AIR ще потърси детайлните причини и ще даде трибуна на сектора да представи своята позиция в специалния проект „Бъдещето: Образование 2024“. Защо ректори, ръководители и преподаватели са недоволни, какви са първопричините, за какви промени в Закона за висшето образование настояват и защо точно сега се стигна до протестните действия - не пропускайте отговорите директно от ректорите на едни от най-големите университети и висши учебни заведения в България на 3 юни от 19:15 часа. Модератор на разговора ще бъде Калина Донкова - журналист и продуцент на предаването „Директно" по телевизия Bulgaria ON AIR.
Допълнителни теми на фокус в специализираната телевизионна дискусия ще бъдат иновативните AI платформи, професионалната реализация и преходът след завършено образование. Експертите ще обсъдят ролята на ранното чуждоезиково обучение за бъдещия успех на децата, предприемаческата култура, критичното мислене, техническото образование у нас и промените, които внася образът на изкуствения интелект.   
Лектори и специалисти в телевизионния проект „Бъдещето: Образование 2024“ са:
·     Йорданка Костова - директор „Управление на таланти и работодателски бранд", Пощенска банка;
·     Проф. д-р Миглена Темелкова - ректор, ВУТП;
·     Проф. дн инж. Иван Кралов - ректор, ТУ-София;
·     Проф. д-р Евгени Станимиров - ректор, ИУ-Варна;
·     Пресиана Шишева - съосновател и директор, Jolly Kids;
·     Светослава Койнова - съосновател и управляващ партньор, Jolly Kids;
·     Д-р Валентина Иванова - съосновател, Академия „Никола Тесла".
Проектът на Bulgaria ON AIR „Бъдещето: Образование“ е посветен на българската образователна система, възможностите за кариерно развитие, стратегиите на бизнесите за привличане на кадри от университетите и посрещане потребностите на пазара на труда. В тазгодишното издание на 3 юни от 19:15 часа зрителите ще научат и какви са причините за недоволството на образователния сектор, предложенията за подобряването на образователната система в България и новите тенденции, които навлизат.
Проектът се осъществява със специалната подкрепа на Пощенска банка, Технически университет-София, Висше училище по телекомуникации и пощи, Икономически университет-Варна, Jolly Kids и Академия „Никола Тесла“.
 
investor.bg, 31.05.2024  
 
2024-10-01

Летище София посрещна студенти от Техническия университет



stolica.bg
 
Летище София отвори врати за студентите от Технически университет - София, Катедра „Въздушен транспорт”. Това е поредната съвместна инициатива на аеропорта с висшето учебно заведение, съобщават от летището. 20 студенти от специалност „Авиационна техника и технологии” - бакалаври от 3-ти и 4-ти курс, и магистри, се запознаха отблизо с дейността на Летище София. По време на своето посещение те се срещнаха с Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на СОФ Кънект и направиха обиколка на перона, водена от колеги с дългогодишен опит в авиационната индустрия. „Горди сме, че можем да допринесем за образованието и развитието на бъдещите авиационни специалисти!“, посочват от летището.

stolica.bg, 29.05.2024
2024-10-01

Доц. Пламен Пунов, преподавател в катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ в ТУ – София: Студентите ни разработват енергийно ефективни автомобили

Опитът показва, че голяма част от тези, които участват в изготвянето на прототипите, лесно си намират работа след това

vestnikstroitel.bg
 
Опазването на живота и здравето на хората, участващи в пътното движение, е от приоритетно значение за държавите по целия свят. В България се правят стъпки в тази посока, но въпреки това страната ни продължава да е на челните позиции в Европа с най-много жертви на пътя. За да допринесат за постигането на общественозначимата цел – по-малко ПТП и пострадали у нас, вестник „Строител“ и Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ (ББАПБ) стартираха съвместна рубрика „Пътна безопасност“. В нея се поставят проблемите на пътната безопасност, дава се гласност на актуалните тенденции и добри практики в сферата, разглеждат се загубите, които носят ПТП. Сред ключовите теми е постигането на „Визия 0“ – интегриран подход с основна цел НУЛА жертви при пътнотранспортни произшествия! В рубриката на в. „Строител“ и ББАПБ представяме и интервюта на участници в онлайн предаването „Визия 0“, което се излъчва в Youtube канала на ББА „Пътна безопасност“. Целите разговори могат да бъдат гледани в специален раздел на интернет сайта на www.vestnikstroitel.bg. В този брой Ви срещаме с доц. Пламен Пунов, преподавател в катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ в Технически университет - София. Доцент Пунов е капитан на отбора, разработил електроавтомобил за участие в международното състезание Shell Еко маратон.
Доц. Пунов, разкажете какво представлява състезанието Shell Eко маратон?
Това е международно състезание, в което участват студентски и ученически отбори. Основната му цел е студентите да разработват енергийно ефективни автомобили, с които по време на самото състезание трябва да изминат разстояние в рамките на около 16 км и всеки един опит да е с минимален разход на енергия. В надпреварата има две големи категории автомобили. Първата е градски тип, при нея има технически изисквания превозните средства да са с елементите на стандартен автомобил – четири колела, фарове, мигачи, стопове, клаксон и т.н. Другото направление са прототипи – значително по-малки автомобили, чиято цел е да демонстрират докъде би могло да се стигне по отношение на енергийната ефективност. Във всяка от тези две категории има различни източници на задвижване – автомобилите могат да бъдат с конвенционалните двигатели с вътрешно горене, да са електрически, от батерии или електрически задвижвани от водородни горивни клетки.
Има три големи състезания. Едното от тях, в което и ние участваме, е в Европа. Останалите две са в Америка и в Азия. Накрая между победителите от трите надпревари има едно общо състезание, което дълги години се провеждаше в Европа, но 2024 г. за първи път ще е в Азия.
Какво представлява автомобилът, който сте разработили? С какво гориво се задвижва?
Основното изискване е в автомобила да има колкото се може по-малко готови компоненти от съществуващи МПС. В голямата си част те трябва да бъдат разработени от студентите, за да прилагат на практика знанията, които имат. Нашият отбор съществува от 2008 г. За изминалото време с много малки изключения сме участвали ежегодно на големите състезания. През годините отборът се е представял в различни категории. Аз съм негов ръководител от 2015 г. В началото колегите преди мен започнаха първия опит с двигател с вътрешно горене. След това преминаха към чисто електрически автомобил с батерия и от 2011 г. почти без изключение и до момента се представяме в категорията електрически автомобили, задвижвани от водородни горивни клетки. В тези автомобили електричеството, което е необходимо за задвижване, се произвежда от водород посредством електрохимичния елемент горивна клетка на борда на самия автомобил. Тоест това е една от съществуващите технологии, която се води също CO2 неутрална, и тя се развива паралелно с електрическите автомобили, задвижвани от батерии.
Мисля, че никой не може да каже кое ще е бъдещето, защото най-вероятно и двете технологии ще продължат да се развиват успоредно. Тези, които са с батерии, са много по-достъпни, тъй като на практика не изискват кой знае колко скъпа и сложна инфраструктура, за да ги зареждаме. Докато за водородните автомобили е необходима доста сложна и все още скъпа технология за зареждане.
Има ли голям интерес от Ваши студенти към участие в това състезание и към създаването на такива прототипи?
Интерес проявяват предимно студенти, които изучават специалности, свързани с автомобилите, с транспортната техника, както и целият спектър специалисти от сферата на електрониката, компютърни инженери. Проектът е интересен, защото им дава възможност не само да приложат своите знания, но и да се съревновават с бъдещите си конкуренти на трудовия пазар в автомобилната индустрия, тоест инженерите от западните университети в Европа. Също така те могат да работят по реален проект, преди да са се дипломирали. Не е изключено и да срещнат евентуално и бъдещите си работодатели, тъй като основната подкрепа за този проект идва от компании, които са в автомобилната индустрия в България. Опитът показва, че голяма част от студените, които участват в изготвянето на прототипите, лесно си намират работа след това.
Как протича едно състезание всъщност?
Всяка година състезанието, в което участват всички отбори, продължава около седмица. Първият етап от него е преминаването на технически преглед. Автомобилите трябва да отговарят на определени изисквания, зададени от организаторите. Тези технически прегледи имат различни направления, свързани са със самата конструкция на автомобила, с неговата безопасност, с безопасността на задвижващата му система и т.н.
Надпреварата се състои от няколко етапа. Първо има няколко дни за тренировки, така че отборите да си тестват автомобилите, да настройват различни системи по тях, да проверят в реални условия какъв им е разходът на гориво, да си доуточнят стратегията на каране в зависимост от спецификата на пистата. Последните дни са всъщност състезателните. Всички отбори от двете категории – градски тип и прототипи, излизаме в един и същи период от време на пистата. Ще уточня, че не е както в скоростните състезания при Формула 1, тоест ние не се надпреварваме с другите тимове, пилотът на всеки отбор си кара със своята си стратегия. Но естествено има и други автомобили на пистата, така че те понякога си влияят и даже се налага смяна на стратегията.
Състезанието се провежда на затворени писти, като в категория градски тип задължително се симулира движение в градска среда.
Какви класирания имате до момента?
В цялата история на отбора имаме три втори места, по едно трето и четвърто. Тази година завършихме пети, така че бих казал, сме сред водещите в нашата категория.
Какво предвиждате в бъдеще?
Едва през 2024 г. успяхме да извлечем максималния потенциал на последния автомобил, който конструирахме през 2019 г. Един от важните елементи, за да има нисък разход на гориво, е масата на МПС. За да постигнем желаната от нас здравина на конструкцията при минимална маса, той е изцяло изработен от въглеродни влакна, т.нар. карбон. Гордеем се, че всичките му елементи са направени от студентите в ТУ - София. След като постигнахме сравнително добър резултат с него, вече работим и по следващия автомобил. Но той е на ниво идеен проект, като планираме през тази година да проведем аеродинамични изпитания. Целта ни е да намалим въздушното съпротивление. Предполагам, че до 2-3 г. би могъл да бъде готов за състезание.
 
vestnikstroitel.bg, 22.05.2024
2024-10-01

Преподаватели от Университета в Западна Каролина посетиха Техническия университет в София


 
bta.bg
 
Ректорът на Техническия университет (ТУ) в София проф. д-р инж. Иван Кралов се срещна с представители на САЩ, гостуващи в България по програмата "Еразъм+“, съобщиха от висшето училище. 
Групата на представителите на академичната общност от Университета в Западна Каролина (WCU) бе ръководана от д-р Янджун Ян, която е доцент и ще стане редовен професор на 1 юли 2024 г. Тя работи в училището по инженерство и технологии (SET) към Университета на Западна Каролина и е програмен директор за програмата по електротехника. 
В срещата участва и д-р Гаел Греъм, която е професор в катедрата по история и преподава в WCU от 34 години, и д-р Тарек Кандил. Той се присъединява към WCU като асистент и има повече от 19 години опит в преподаването, като бакалавър, така и на следдипломно ниво, с текущи изследвания и сътрудничество в областта на възобновяемата енергия и защитата на микромрежите. В делегацията участваха и студенти от американския университет.
Проф. Кралов, проф. Лидия Гълъбова - заместник-ректор за "Международна дейност и интеграция", и проф. Ташо Ташев - университетски координатор за програмата "Еразъм+", запознаха гостите с възможностите на Техническия университет в София, с дейностите на Центъра по мехатроника и върхови технологии, с възможността на студентите да се обучават в лаборатории и техника на световно ниво, както и да намерят реализации в най-проспериращите български и световни компании.
Преподавателите и студентите от САЩ останаха впечатлени от учебните планове и специалностите в Техническия университет в София, и потвърдиха желанието си за дългосрочно и бъдещо ползотворно сътрудничество по програмата "Еразъм+", както и за обмен на опит между двата университета. След това гостите разгледаха Националния център по мехатроника и чисти технологии в кампуса "Студентски град". 
Техническият университет в София е член на Европейския технологичен университет EUt+. В него участват Технологичният университет - Троа (Франция), координатор; ТУ-София; Университетът за приложни науки - Дармщат (Германия); Технологичният университет - Дъблин (Ирландия); Техническият университет - Рига (Латвия); Техническият университет - Клуж-Напока (Румъния); Политехническият университет - Картахена (Испания); Кипърският технологичен университет (Кипър); Университетът в Касино и Южен Лацио (Италия).
 
bta.bg, 20.05.2024  
pronewsdobrich.bg, 20.05.2024  
 

 
2024-10-01